Как да познаем добрата фирма за чип тунинг.

Чип тунинг е един от най-бурно развиващите се пазарни сегменти в момента, това предполага и непрекъснатото навлизане на нови “играчи” на пазара. Нищо лошо в това – започва да работи...

Чип тунинг е един от най-бурно развиващите се пазарни сегменти в момента, това предполага и непрекъснатото навлизане на нови “играчи” на пазара. Нищо лошо в това – започва да работи конкуренцията, вдига се качеството на услугата и падат цените – обикновено това е в полза на клиента….да, ама не винаги… Какво имам предвид – качественото оборудване за чип тунинг е много скъпо – например само един хубав оригинален и пълнофункционален OBD флашер(интерфейс за четене/запис през диагностичаната букса) – струва  10-12 000лв. А с това съвсем не се изчерпва обрудването необходимо за извършването на качествен чип тунинг, като цената на едно добро оборудване може да излезе около 50 000 лв, като в тази цена не включваме цената за закупуване на диностенд, който е незаменим инструмент при настройката на автомобили – тук цените започват от 25 000 евро за един задвижващ мост !

Задължително това оборудване трябва да включва необходимата диагностична апаратура, за да не се работи “на тъмно” и не на последно място, за да се занимаваш и правиш качествен чип тунинг, са необходими задълбочени познания в областта на автомобилните двигатели, принципа на работа и начините за тяхната модификация-това са познания, които не могат да се придобият с четене на форуми в Интернет….

Разбираемо е,  че  подобна цена на едно качествено и надеждно оборудване за чип тунинг не е по силите на всеки и тук вече идват проблемите…и то най-вече за крайния клиент…

Какво имам предвид – повечето прохождащи чип тунинг “мастери” изобщо и не помислят за закупуване на гореспоменатата качествена техника – тяхната първоначална “инвестиция” се изразява в купуване за 100лв на китайски OBD интерфейс (най-често Galleto1260), китайски EPROM програматор за 60лв (обикновено Wilem) и се започва с чип тунинга…или по-точно казано – с трошенето на автомобили… С некачествена апаратура автомобилът може да се повреди по най-различни начини – прекъсване процеса на флашване(което води до заключване на ECU), некачествено записани носители, загуба кодировката на инжекторите, поражения по самата платка на ECU и т.н.

Разбира се това не е всичко, което може да ви се случи – другата страна на проблема е ТУНИНГ СОФТУЕРЪТ, който евентуално ще се инсталира в автомобила ви. Даже това е по-големия проблем, тъй като с некачествено оборудване автомобилът най-често се съсипва в момента на извършване на операциите по чип тунинг, но от некачествено направен софтуер могат да произтекат ужасяващи последствия за двигателя, както и повтаряемост на едни и същи технически проблеми…например дефектиране на турбината през определен период от време, дефектиране на съединителя(при недобре направен софтуер при TDI), лоша работа на двигателя в определени режими и т.н. Лошото е, че трудно можете да се ориентирате с какъв произход е тунинг софтуерът, който евентуално ще бъде инсталиран в автомобила ви – обикновено вариантите са два – първият е вашият оригинален софтуер от автомобила да се изпрати до друга тунинг компания специализирана в преработката на софтуер, след което се същият се връща готов за вграждане, втори вариант – софтуерът се прави на място от въпросния тунер. Както казах е много трудно да се установи истината по този пункт – единствено можете да се поинтересувате при първия вариант от коя точно фирма ще бъде преработен вашия софтуер, а ако ви се обясни, че софтуерът ще се прави на място имайте предвид, че една добра специализирана програма за преработка на автомобилни файлове струва над 10 000 евро, като обучението за надеждна работа с нея може да отнеме години, което не е по силата на всеки….

Най-страшно е ако попаднете на някой каубой, който е решил да печели лесни пари и си е купил от e-bay DVD с 10 000 тунинг файла за 20 евро – същият герой веднага си прави web сайт и започва да прави чип тунинг за по 50-100 лв на автомобил…и прави, докато не повреди сериозно някой по-скъп модел и се наложи да си продаде личния автомобил, за да си възстанови нанесените щети, а някои ECU-та струват хиляди…

Тук някъде идва логичния въпрос – как да се ориентираме в обстановката и да изберем правилното място за чип тунинг...Оказва се, че не е лесна задача, тъй като в желанието си за лесни пари се създават все повече сайтове за чип тунинг зад които стои първоначална инвестиция от 200-300лв – но все пак има някои признаци и детайли, по които можете да се ориентирате в целия този хаос от сайтове за чип тунинг…

На първо място прегледайте сайта на “нарочения” чип тунинг мастер – обикновено китайските интерфейси не поддържат новите модели автомобилна електроника като EDC17/MED17 или ги поддържат само след отваряне и запояване по плотката на компютъра, което е опасно! Оригиналните уреди програмират през буксата за диагностика голяма част от новите автомобили произведени след 2010-2012 г.  Ако забележите в рекламен сайт за чип тунинг, че е обявена поддръжката на предимно стари автомобили, значи със сигурност “тунера” работи с некачествена техника и е по-добре да избегнем посещението на това място независимо от обявените ниски цени…Макар че, напоследък се появяват сайтове с нарочно обявена поддръжка на автомобили с най-нови типове електроники, като всъщност не се разполага с необходимата техника, а се търси само ефекта на бързата реклама и привличането на повече клиенти….Не случайно в нашия блог има добри презентации със снимки на най-добрите и масово използвани флашери за чип тунинг – всеки може да се ориентира лесно дали по колата ще му се работи с добра и сигурна техника или е попаднал при поредния Интернет измамник, който ще експериментира по автомобила ви с китайски боклуци…

Също така умело можете да използвате Гугъл и да прочетете в каква светлина се споменава въпросния сайт в българското Интернет пространство, ако не откриете никаква информация за сайта – много е вероятно вие да сте първия клиент. Добре е да се информирате и колко далеч във времето има информация и следа от въпросната фирма в българското Интернет пространство – няма начин дадена фирма да се саморекламира в сайта си, че се занимава с чип тунинг от 5-6 години и в същото време при кратка справка в Гугъл да не се открива никаква следа или мнение за нея…

Напоследък се забелязват много сайтове за чип тунинг с разнообразна друга дейност – например виждаме сайт, който предлага монтаж на автоаларми, ксенони, кар-аудио, имобилайзери, зареждане на автоклиматици и някъде между услугите и чип тунинг. Това, че се предлагат много услуги обикновено внася усещането, че зад сайта стоят хора, които “много разбират” , но това са предимно сайтове на така наречените “алармаджии” и “жичкаджии” – хора който обикновено нямат задълбочени познания в областта на автомобилните двигатели и до вчера са поставяли аларми и СД-та на автомобили, но решават да “разширят асортимента” като започват да предлагат и чип тунинг, тъй като им се вижда изгодно да си купят едно Галето 1250 за 100лв и да започнат да правят пари и от чип тунинг….лично аз не бих препоръчал посещение на подобно място с цел чип тунинг…

Също така е добре да се поинтересувате дали въпросната фирма разполага с необходимата диагностична апаратура, с която евентуално може да провери състоянието на автомобила преди чип тунинга, а и след него, както и да отстрани възникнали евентуални проблеми в процеса на работа…Добрият специалист и доброто оборудване са необходими точно тогава – когато се появи технически проблем в процеса по чип тунинг и този проблем трябва да бъде отстраненен адекватно, а това няма как да стане с повърхностни технически познания в областта на ДВГ и китайско евтино оборудване за чип тунинг и диагностика…Даже може да се каже и обратното – при експериментиране върху автомобила с некачествена техника – е много вероятно да възникне технически проблем, който да не може да бъде отстранен….

Както споменахме по-горе най-важното оборудване за извършване на качествен чип тунинг е диностендът – само ако се разполага с диностенд – само тогава има възможност да се настрои автомобила по най-добрия начин, като софтуерът може да се направи максимално балансирано и прецизно в целия диапазон от обороти. Препоръчваме да се избере фирма, която разполага с динамометър – това е своеобразна гаранция за сериозна инвестиция и сериозни намерения в областта !!!

Като заключение е добре да обърнете внимание на гаранцията, която фирмите за чип тунинг дават – забележете, че никоя фирма не обявява гаранция за двигател или турбо, а се дават гаранции само на вгражданите елементи….но това е разбираемо – при евентуален технически проблем – трудно може де се установи дали причината е тунинг софтуерът или не…

About chip-tuning