Чип тунинг с BDM 100 – EVC

BDM пропрограмиране – BDM е съкратено от Background Debugging Module. При повечето автомобилни компютри (ECU), произведени в периода 2003-2009 година, се използват процесори Motorola MPC555-565. При тези контролери самият процесор...

BDM пропрограмиране – BDM е съкратено от Background Debugging Module.
При повечето автомобилни компютри (ECU), произведени в периода 2003-2009 година, се използват процесори Motorola MPC555-565. При тези контролери самият процесор има вградена памет, което е много важно при процедурите по чип тунинг. Всички такива автомобилни компютри имат комуникационни портове, който се нарича BDM портове. В повечето случаи тези портове представляват два реда контактни точки (пинове) върху платката. При производството на контролерите  тези BDM портове се използват за запис на заводския софтуер, след което се сглобява контролера и се монтира на съответния автомобил.
Често разпространени компютри разполагащи с BDM портове са Bosch EDC16, Bosch Med9,   Bosch EDC7, някои модели на Delphi, някои модели на Siemens и т.н. При повечето от тези контролери е възможен и OBD-тунинг.  Но съществуват и  контролери, при които OBD – чиптунинг не е възможен. Например, някои дизелови автомобили с електроника EDC16 могат само да бъдат записвани през OBD, но не могат да бъдат прочитани или се четат непълно. В такива случаи чип тунинг може да се направи само и единствено чрез BDM програмиране. Също така, ако вашият автомобил е с контролер който има BDM портове и по някаква причина компютърът ви е повреден софтуерно (честа причина е опит за чип тунинг с некачествена техника), то единствената възможност да си запалите колата отново и да си възстановите контролера, е качествено BDM програмиране.
Както вече казахме BDM програмирането по своята същност представлява препрограмиране на автомобилния компютър през BDM портовете посредством BDM интерфейс и специални контактни глави. Този метод се използва само когато е наложително (при невъзможност за OBD-тунинг), защото изисква доста време и специални умения при отваряне на автомобилния компютър. При BDM метода за чип тунинг се прави пълен бекъп на автомобилния контролер (прочита се и се запазва цялата му информация от всички чипове с памет). Трябва да е ясно, че това не е детска игра и ако се направи с некачествен BDM интерфейс и от непрофесионалисти -  има голяма вероятност автомобилния контролер да бъде повреден завинаги!

Най-добрия BDM интерфейс за автомобилна електроника в света се произвежда от немската компания EVC-elektronik и може да се закупи за около 6000 лева.
BDM 100 – EVC в своята същност представлява система от BDM интерфейс, стабилна рамка, на която да се постави стабилно автомобилния контролер и контактни глави. Голямото предимство на EVC е именно наличието на контактни глави. Тези глави ни позволяват да направим връзка с BDM порта, без да се налага да запояваме по платката. За всеки вид електроника (Bosch, Delphi, Siemens и т.н.) има предназначени различни контактни  глави. Цялото това оборудване ни позволява да четем и записваме софтуера на автомобила през BDM портовете, без да запояваме и без никакъв риск за електрониката!


Заради високата си цена EVC BDM е слабо разпространен в нашата страна. В България има продадени едва няколко броя EVC BDM100 от немската фирма EVC, но въпреки това много български сайтове за чип тунинг има реклама и снимки от Интернет, че се разполага именно с такъв програматор – изводите са ясни – никаква първоначална инвестиция, некоректност към клиентите и желание за бърза печалба.

Повечето фирми в България използват китайски BDM интерфейс (струва 150 лева) с който рискът от съсипване на контролера при работа е изключително голям. При китайският BDM няма контактни глави, които да правят безпроблемен контакт с BDM порта, а само кабели които се запояват за платката на компютъра. С китайския BDM е нужно да се ЗАПОЯВАТ кабелите по всеки пин на порта.

Така риска от неправилно захранване и късо съединение е изключително голям. С безпокойство наблюдаваме случаи в България, при които BDM порта е изгорен при неправилно запояване и компютъра не става вече за работа и използване. Друг проблем е надеждността на работа с китайски уреди – винаги самата сглобка на уреда е изпълнена некачествено с евтини и некачествени компоненти, използват се пиратски софтуери, които не подлежат на обновяване и също работят ненадеждно…Ние ви съветваме да не се доверявате на фирми работещи с такива евтини уреди, защото в противен случай е много вероятно да имате проблеми с бъдещата експлоатация на автомобила си. Повечето от китайските БДМ програматори изглеждат така :

Докато както казахме с  EVC BDM100 нищо не се запоява по платката (за разлика от китайските имитации). Чрез специалната стойка с приставки (контактни глави) се осъществява изцяло механичен контакт, без да остават следи от нашата намеса. Гаранцията за безопасност при работа с компютъра на автомобила е на 100%.

По-долу публикуваме едно клипче, за да се види как работи EVC BDM100 нагледно. Клипчето е предоставено от Adler Auto. Приятно гледане!

http://www.youtube.com/watch?v=dPLPg-LTzOI&feature=player_embedded

Материалите за статията са предоставени от http://www.adler-auto.bg

About chip-tuning